Monday, December 6, 2010

::hAti SeOrAnG IBU::


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi taa'la wabarakatuh

Pertama-tamanya..aku nak ucapkan salam maal hijrah kepada semua muslimin dan muslimat yang diredhai Allah S.W.T.moga2 dipermulaan tahun hijrah ini..kita sudah mula mempasakkan, memakukan dan membumikan azam kita.ermm..seperti kebiasaan..azam yang telah ditanamkan..terkubur begitu sahaja..bak kata pepatah melayu:"hangat2 tahi ayam"..tapi bagi aku..asal ada azam lebih baik dari tak de azam langsung kan???hehe..

Dikala para blogger hangat membicarakan tentang maal hijrah...aku???
mungkin bersama-sama menyambutnya..akan tetapi jauh di sudut hati..terselit kesedihan yang mencengkam jiwa sanubariku..

Hari berganti minggu,minggu berganti bulan..jam terus berdetik tanpa berundur walau sesaat...aku terus melewati hari-hari yang penuh onak dan duri...yang penuh dengan asam garam kehidupan..adakalanya hitam..adakalanya putih..

6 disember 2009,2.35 pagi malaysia
tarikh dimana ibuku telah dijemput oleh Al-Khaliq(pencipta yang maha Esa)
sedangkan diriku masih lagi berada di bumi syam..
masih tidak tahu lagi tentang keadaanya..
masih tidak tahu lagi apa yang berlaku di Malaysia..
terkilannya rasa di hatiku...
betapa aku merasakan bahawa aku anak yang tidak berguna!!!!!

Hanya akulah satu-satunya,
anak yang tiada di sampingnya ketika dia sedang bertarung dengan penyakitnya,
hanya aku yang tidak dapat menjaganya,
hanya aku yang tidak dapat memberi kata2 semangat kepadanya,
hanya akulah yang tidak dapat mengalunkan ayat suci Al-Quran di telinganya,
ohhhh..betapa terkilannya hatiku...

Hati seorang ibu,
yang sangat menyayangi anaknya,yang tidak sanggup merisaukan anaknya tentang kondisi dirinya..sehinggakan...teganya beliau memarahi anaknya (abang man),anak yang sangat di sayanginya kerana mengkhabarkan keadaan dirinya kepadaku...betapa mulianya hatimu wahai ibuku..

mak..hatiku merintih,meronta-ronta ingin mendengar suaramu..sebulan kau ditempatkan di hospital..tak pernah sekalipon aku mendengar suaramu..sehingga saat kau menutup matamu buat kali terakhir...Allah...setiap kali aku ingin bercakap denganmu..hanya ini jawapan yang mereka berikan"wa..mak tengah tido...bagi mak rehat ye"...bermain-main di fikiranku.. apa yang telah berlaku sebenarnya ni??kenapa mak sampai tak boleh bercakap denganku.. sungguh pilu hatiku..

menurut cerita abangku..dua hari terakhir sebelum pemergiannya...dia bertanya tentangku..
"epi,wa mana ye??mak tak nampak la"..abangku..tergagap-gagap tok menjawabnya..secara tiba-tiba..kau menjawab soalan yang telah kau tanyakan..:"eh2...wa kan kat jordan..epi jangan beritahu wa tau yang mak sakit"...mak...mak....sanggupnya mak tahan perasaan mak..sanggup menanggung rindu yang tak terluah...sanggup membiarkan hatimu menderita demi melihat anakmu tidak bimbang akan keadaanmu...mak...sungguh sucinya hatimu...

Hari ini...sudah setahun pemergianmu wahai ibuku...tarikh yang tidak akan dilupakan sehingga ke akhir hayatku...walaupun begitu pahit untuk aku menerima berita pemergianmu.. tapi inilah lumrah kehidupan..setiap yang hidup pasti akan kembali kepada penciptaNya..
firman Allah Taala:surah al-a'raf ayat 34
ولكل أمة أجل فاذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون
maksudnya:Dan setiap umat mempunyai ajal(batas waktu).Apabila ajalnya tiba,mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun.

Teringat aku akan kata-kata terakhirmu.."wa..belajar leklok tau..dapatkan yang terbek..jage diri kat sana elok2...kalo kahwin tu bia lepas abes belaja...hehe..".. tu lah kate2 terakhirnya...aku sangat2 merinduinya..sangat2 menyayanginya...sangat2 merindukan bebelannya yang sehingga sekarang masih melekat dalam kepalaku...bebelan yang menjadikan aku berguna pada hari ini..terima kasih ibuku!!!!kau lah ratu dan permaisuri dalam hatiku.. ingatanku terhadapmu tidak akan pernah pudar sekalipon...

"Ya Allah Ya Tuhanku...ku mohon padaMu Ya Allah...ampunkanlah segala dosa2 ibuku.. terangkan dan lapangkan lah kuburnya...jadikan kuburnya seperti taman2 di syurga Ya Allah.. jangan lah kau memberikan azab seksa baginya...tenangkanlah ibuku di sana yaAllah...moga2 ibuku bersama para shuhada' dan para solihin...dan moga2..aku dapat bersamanya selama2nya di syurga yang kekal abadi..amin ya rabbal alamin...."

Sempena maal hijrah ini..marilah bersama-sama berhijrah ke arah redhaNya...apa yang telah berlalu..biarkan ia berlalu...kita yang masih berpijak di bumi ini..teruskan perjuangan untuk menghadapi ujian2 yang mendatang...ambil pengajaran dalam setiap apa yang berlaku dalam diri kita..moga2 inilah yang menjadi petunjuk..menjadi panduan dalam kehidupan kita di masa hadapan.wallahua'lam:)

10 comments:

mujahidatunnisa.. said...

wuuu~sedey...=(
moga najwa snts kuat!
kami kt sni snts mendoakan...

sesungguhnya setiap yg hidup pasti akan merasai mati...

dan sesungguhnya allah xkan membebankan seseorang dgn beban yang x dpt d tanggungnya...

sama2 kita amik ibrah dr stiap ujian yg allah timpakan pada kita..

moga ianya menjadi panduan dalam meneruskan idup ini untuk menuju k syurgaNYA yg abadi..insyaALLAH..

kami sayang najwa sangat2...

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

mujahidatunnisa

insyaAllah kak..doakn kami tau!!!!kami pon syngkn akk sngt2....time kasih sngt2 kat akak sebab selalu bg dorongan n sokongan kt kami!!!luv u!!hehe:)

dAk aDAb said...

salam kakak mithali!!!..

silalah sedih dan nangislah bile akk nk nangis ..tapi jgn sampai nangis yang berterusan seperti kassim selamat..lupakanlah kesedihan seketika..dan ingatlah ketika mana akk nk ingt..

walau apepon, hidup kena teruskan..agi idup agi ngelaban!!ktorg sentesa disisi akk..sentesa menyokong akk..sentesa memberikan semangat kt akk..

kte tahu akk kuat untuk teruskan hidup ini..kuat2 ye akk mithali,.kuat2 demi ayah akk..ktorg akn membantu akk selagi termampu..

u're my lovely sister!! =))

Serikandi Abi. said...

Salam Sayang dari Malaysia.

Sedihnya aku membaca entry mu ini,
kuatkah kamu disana??
Ingat lagi aku waktu itu,
kamu sering menceritakan ttg kerisauan mu ttg ibumu tercinta,
saban hari saban waktu,
kamu riso ttg keadaannya,

sehinggalah sampai satu masa,
aku menerima meseg dari sahabat kita,
mengkhabarkan ttg pemergian ibumu,
terkilan juga daku waktu itu,

terbyg daku jika itu ibuku,
akhirnya,
airmata ini berjaya juga tumpah ke bumi.

bersabarlah sahabat..
aku tahu kamu kuat menghadapinya..
tarbiyyahmu sgt hebat tatkala kamu berada di bumi syam..
kuatkanlah hatimu sahabat..
berdoa dan terus berdoa agar dapat ketemunya lagi dipintu syurga...insyaAllah.

Ku doakan agar kamu sentiasa dibawah lindungan-NYA.. ameen ya rabb!!

Salam ma'al hijrah sahabatku disana..ceria selalu deh..:)

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

to dak adab

wsalam..time kasih ikin..insyaAllah akk ok jer.. ye la...tarikh di mana mak akak pergi kin.. mne la akk x sedih kan..huhuh..tp x pe..hidup perlu diteruskan...bnyk ag orang yang perlu akk bls jasanya...ag2 ayh akk..insyaAllah...thnx 4 ur support...i'm really appreciate it!!

u're my lovely sister too:)

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

to serikandi abi

wsalam...syukran ye li...sllu bg ak smngt... doakan ak kt cni kuat tok hadapi ujian2 yang mendatang...moga2 kau pon sama...sabar n tabah dalam hadapi ujian2 Allah...

salam maal hijrah juga!!!aku sentiasa ceria..hehe:)

Mohamadazhan hjDesa said...

moga Allah memberikan kekuatan, salam maal hijrah, semoga berjaya dlm bidang diceburi :)

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

to mohamadazhan hj desa

syukran...insyaAllah..moga kamu pon cmtu juga:)

Anonymous said...

Akak dah lama nk baca blog wa ni.. hari ni baru berkesempatan. Akhir thn ni agak sibuk ngan kerja2 ofis. Kadang2 pun akak tak sempat nk telefon abah.

Ermm.. sedih sgt, dh setahun mak tingglkan kita suma. Moga mak bahagia di sana. Jangan lupa doakan mak ye.. Akak klu sorang2 kdg2 menangis igtkan mak. Rindu sgt ngan mak. Klu ade masalah ke akak tak tahu nk cerita kat sapa. Dulu selalu tepon mak cerita ngan mak. Sejuk skt hati klu dgr suara mak.

Okla wa... belajar rajin2 ye.. akak doakan wa berjaya dlm pelajaran. Boleh balik cepat2.. Boleh jaga abah pulak.

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

to anonymous a.k.a kak eda

hehe..phm jer sibuk...tu la...wa pon sme kak eda.. ble teringt..ngs sorang2...pastu sedekah kn fatihah..gtu je la...wa x pernh lupakan mak... insyaAllah..sentiasa mendoakannya...

syukran ye..dh mmg tnggungjwb seorng ank tok menjaga kedua ibu bapanya...insyaAllah...:)