Sunday, May 27, 2012

Atas dan Bawah

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

I'm back,almost 6 months tak update,satu kejayaan yang besar bagi aku hehe.Alhamdulillah aku masih punyai perasaan untuk update blog ni walaupun pada mulanya ingin membuang blog ni.Sekarang ni tengah cuti sem,tengah bosan-bosan tiba-tiba terfikir tentang blog yang memang tak tau kabarnya.Bila bukak je,hati dan akal tidak bertelagah dan tangan terus mencapai keyboard.Alhamdulillah,keinginan di hati terus membuat anggota badan bergerak untuk mengupdate blog yang sudah nyawa-nyawa ikan ni.

Hari ini semua result untuk peperiksaan sem ni keluar [hati kecewa=.=],sebelum ini pon,aku pernah je turun muaddal tapi tak la sekecewa yang aku rasa sekarang.Walaupun turun 0.7 tapi hati rasa kecewa padahal dulu [tahun 1]aku pernah je turun lagi banyak dari ni tapi tak rasa apa-apa pon.Mungkin selama ini nak naikkan muaddal bukan la senang,setiap sem hanya naik 0.something,sekali turun dengan begitu suka ria mana tak kecewa.Mungkin lagi satu,perasaan orang nak konvo,mesti nak bagi yang terbaik untuk tatapan ayah yang selama ni dah bersusah payah untuk aku ni.Dan lagi satu mungkin perasaan cemburu atau lebih senang disebut jelous dengan kawan-kawan yang dah konvo sekarang.Mungkin perasaan bercampur-campur ini, membuatkan aku tertekan seketika bila muaddal jatuh.Bila fikir-fikir semula,macam tak de kaitan kemungkinan-kemungkinan aku itu.Apa-apa jelah hanis najwa[hati dan otak tak dapat nak berfungsi dengan baik ketika ini]
Selama ni,aku memang selalu bagi perangsang kat orang yang muaddal jatuh la,muaddal sikit la tapi sekarang ni,bila terkena kat diri sendiri,otak jadi blank,mata terkebil-kebil bila tengok result exam sem ni.Pergilah kau perasaan kecewa-kecewa ni,aku tak suka okeh! 



Bila tengok result exam ni,terus terlintas kat fikiran aku ni,Allah nak uji dalam bentuk ini pulak.Selama ni tak pernah sedih-sedih pasal keputusan ni,tak kesah la turun ke naik ke. Bila duduk kat Jordan ni,rasa macam complete Allah uji aku.Start dari kawan-kawan,arwah mak,abah then kat diri sendiri. Bila masuk setiap sem kat sini,aku dah kene sediakan hati yang kental dan akal yang waras untuk melalui ujian-ujian kat sini. Dan aku fikir,bersesuaian la dengan apa yang aku doakan.Aku doa moga Allah tingkatkan keimananku dan ketaqwaanku kepadaNya. Kalau Dia tak turunkan ujian,macammana nak tingkatkan keimanan tu kan? Biasalah manusia,bila diuji,baru nak ibadah lebih kuat dari sebelum ini. Jadinya,fikir positif yang Allah ada sembunyikan sebelum Dia nak bagi yang lebih terbaik untuk aku dan mungkin aku ada buat apa-apa yang Allah tak suka,maka Allah beri aku keputusan begini.Jadinya,muhasabah muhasabah muhasabah !!! 

Moral of the story,jangan nak kecewa sangatla,ada lagi satu sem sebelum balik Malaysia,buat yang terbaik.Takkn asek nak kat atas je kan,sekali sekala kene la duduk bawah.Kan selalu cakap, belajar bukan nak tengok markah sangat pon,yang penting faham dan boleh sampai dekat manusia sekeliling.Kan dah boleh tanggung masa Allah uji mak meninggal tu,takkan turun sikit camni pon dah lemah semangat? Allah suka orang bersabar kan.Setiap apa yang Allah aturkan,itulah sebaik-baiknya.Jadinya,hidup dengan baik,gembira setiap masa,hayati setiap helaan nafas yang Allah beri ini.Jadikan diri sendiri berguna untuk orang lain.Itulah yang sebaiknya.
[p/s:perenggan ni cakap untuk diri sendiri,hadirkan semangat yang sedang merudum]





No comments: