Saturday, October 1, 2011

::Bila Tahun 4::


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

Alhamdulillah,bersyukur ke hadrat Illahi,aku masih dapat meneruskan lagi perjuangan di Jordan yang masih berbaki 3 sem lagi[campur sekali sem ni la].Sedar tak sedar,sudah 4 tahun aku duduk di Jordan ni.Perasaan sayang,rindu dekat Jordan ni,memang dah sebati dalam diri ini.Walau banyak ujian-ujian yang datang,Alhamdulillah..aku dapat mengharunginya dengan baik dengan adanya kawan-kawan yang sentiasa ada di sisi,[Nazirah,Kak Anis,Ikin,Ili].Yela,dengan tiada keluarganya,siapa lagi kalau bukan kawan yang dapat menolong dikala kita down.

Kalau nak dikatakan,setiap sem ada sahaja ujian yang datang menimpa diriku.tapi bagiku,itu adalah petanda baik kerana Allah masih sayang kepadaku,lalu di beri peringatan dalam bentuk ujian.Allah tak kan datangkan ujian itu,melainkan Dia tahu tentang kemampuan seseorang hamba itu.Pelbagai ragam manusia yang aku nampak bila duduk di Jordan ni.Hidup ni perlu memerhati sekeliling dan memikir perkara tersebut serta ambil iktibar dan menjadikan pengajaran itu dalam diri kita.Dengan ini,baru kita lihat apa sebenarnya kehidupan dan apa sebenarnya tujuan kita hidup di dunia ini.

Alhamdulillah,sekarang aku sudah berada di tahun 4,pelajar bahasa arab dan kesusasteraan,Universiti Yarmouk,Jordan.Bila di hayati dalam diri ini,masih banyak kekurangan yang perlu di topup.Banyak benda yang masih menghantui dalam diri ini...

Adakah aku mampu untuk berhadapan dengan masyarakat?
Adakah aku mampu untuk menjadi seorang pensyarah yang berdedikas?i[cita-cita nak jadi pensyarah..hehe]
Adakah aku mampu menjadi seorang anak yang dapat membalas jasa kepada abahku?
Adakah aku mampu menjadi seorang isteri solehah,penyejuk mata suami?
Adakah aku mampu untuk menjadi seorang ibu yang dapat mendidik anak-anak ku nanti?

Persoalan-persoalan ini sering berlegar-legar di kepala ku.Dengan adanya kesedaran  ini insyaAllah,aku akan memperbaiki diriku dari semasa ke semasa.

Bila sudah masuk tahun 4 ni,subjek-subjek pon semakin susah.Time kat Malaysia aritu pon terfikir-fikir,boleh ke aku bawak subjek-subjek ini?tapi tak apa,berkat doa abah,keluarga dan kawan-kawan,aku akan terus berusaha untuk mendapatkan yang terbaik.Keyakinan dalam diri perlu ada,Kalau nak tunggu ia datang tanpa usaha,memang tak akan dapatla kan?

Bila dah tahun last ni,aku di taklifkan sebagai mentor kepada naqibah,Allah..bila tengok dalam diri,waaa,adakah aku dapat menjalankan tugas ni??mentor-mentor yang lain memang hebat-hebat belaka,terasa kerdil diri ini bila dibandingkan dengan mentor-mentor lain,tapi walaubagaimanapun,aku akan buat yang terbaik demi PERMAI tercinta..hehe.Bukan setakat mentor,tapi kena mengajar matan ajrumiyah kepada adik-adik junior,padahal tak pernah khatam pon belajar matan tu..tapi tak ape,bila aku tak tahu,boleh tanya Doc.Khalid..keh3.Dan yang paling tak tahan jadi kaunselor bahagian adab ni.Haaa..siaplah wahai adik-adik,kalau nangis tu memang tak sah la..[sila bawa tisu sebelum berjumpa dengan akk..hua2]

Dan untuk kesekian kalinya,aku dapat ahli rumah baru,time tahun 2,ikin yang masuk,tahun 3,ili pulak dan bila tahun 4 ini,syada dari terengganu,lain sikit sebab kitorg bertiga semua dari selangor..hehe..Alhamdulillah,semua adik-adik rumah yang mendengar kata,bagus untuk dibuat sebagai calon isteri..hahaha..sebelum terlupa,tahniah kepada syada kerana menjadi perserta akhawat terbaik MHS.Mesti otak dah berkilat kan,tu yang terbaik tu..keh3:)

Ok lah,dah panjang dah menaip ni,doakan aku terus success sehingga ke akhirnya dan dapat menyumbang kepada masyarakat,InsyaAllah.Moga tahun 4 ini,dapat membuatkan diriku lebih matang untuk menjalani kehidupan yang penuh pancaroba ini.All the best for you all too..:)

p/s:rindunya kat arwah mak,moga mak tenang di sana.
u were my strength when i was weak
u were my voice when i couldn't speak
u lifted me up when i couldn't reach
all of this,because u loved me!!
wa sayang sgt2 kat mak..huhu~

3 comments:

dAk aDaB said...

bittaufiq kak tuk segalanya..Allah ma3ak daiman!~ =)

Ainul Arina Madhiah said...

amin.. all the best for you!

p/s: takde nama akak pun, merajuk ah! hehehehe...

Profesor said...

Mantap..!!blog yg kemas dan menarik dibaca..tuan punya blog ni blogger yg professional!
http://panduanbatin.blogspot.com/