Friday, June 17, 2011

Ujian ke arah fitnah~

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh


Ya Allah,dah lama tak update blog,kalau lah blog ni boleh bersawang,jenuh aku nak bersihkan..hehe,tapi walauapapon,alhamdulillah,aku masih menikmati nikmat iman dan islam dan moga-moga para pembaca pon sama menikmatinya..syukur kepada Allah!!Allahumma Solli A'la Sayyidina Muhammad.


Alhamdulillah,sekarang ni dah masuk sem soifi atau kata nama lain,summer sem atau short sem..pilih lah mana-mana yang paham ye..:).Result sem lepas pon,alhamdulillah..sbb memang budget2 akan turun muaddal atau kata nama lain,pointer..tp syukur,stay kt situ gak[susah tu nak smpai kat sini..haha],kalau turun,memang sedih la sebab susahkan nak sampai..huhu..kira dah nasib baik tak turun..hehe..sbb time tu,ada ujian yg Allah bg menyebabkan aku down seketika,tapi alhamdulillah,Allah masih bagi kekuatan pada aku dan aku dapat mengharunginya..syukur padaMu ya Allah:)


Sebenarnya nak cerita lain,tapi macam biasa la,merepek sekejap kat atas tu..actually,nak cerita tentang apa yang aku perhati,aku pikir..pastu aku tulis la kat sini,benda yang selalu terjadi bukan di sekeliling aku sahaja,malah mungkin kepada para pembaca juga.Biasalah,ketika menuntut ilmu,macam-macam yang berlaku.


Situasi 1


Fulanah:awak,esok jom kita jumpa nak??,awk tentukan masa dan tempat k,saya ikot je.
Fulan:jumpa??awak rindu kat saya ea..hehe..errmm..jap ea saya fikir.
Fulanah:Haisshh,awak ni,macam tak biasa pulak..nak fikir-fikir lagi.
Fulan:Mestilah..nanti kalau kantoi,siapa yang nak jawab??awak tu tau nangis je nanti..
Fulanah:apa kata,kita jumpa kat kawasan rumah saya je,nanti kalau pergi mall,terserempak ngn kawan-kawan..jatuh la reputasi kita yang thiqah [alim] ni.


Situasi 2


Aku:aku nak tanya la,kenapa kau pakai purdah?
Kau:sebab kain terlebih time wat tudung aritu[muka tak de perasaan]
Aku:[hati yang menggelegak]


Kau:wei,bila mau pakai purdah??trend wei!!kau ni ketinggalan la
Aku:[senyum]..kadang-kadang diam itu lebih baik dari berkata-kata


Kau:kau tahu,pakai purdah ni dapat tarik perhatian lelaki tau,aku dengar,ada seorang tu,sebelum pakai purdah,tak de sapa nak dia,sekarang ni,bila pakai,berpusu-pusu nak dia..kau tak nak ke??kau kan tak de orang lagi..time ni la pun masanya.
Aku:Astaghfirullah..tak kan sebab ni,kau pakai purdah??jodoh tu semua ketentuan Allah,memang kita kene berusaha,tapi bukan macam ni caranya.Sekarang ni,kau yakin dengan purdah ke dengan Allah.??Jangan jawab dengan aku..tanya hati kau sendiri!jangan luar je nampak cantik,tp dalam busuk..wassalam~


Situasi 3


Aku:Bro,tak de seluar lagi panjang ke??[atas lutut dan bawah sikit dari lutut]
Kau:Eh kau ni,ape kau kisah aku pakai seluar panjang ke seluar pendek.
Aku:Selagi aku bawak agama islam aku,selagi itu aku kisah ngn kau!aku tahu kau dah tahu aurat mana yang perlu kau tutup.


Aku:kau beli mana kasut ni,lawa la..sesuai betul la dengan kaki kau..tapi kan aku rasa,lagi lawa kalau kau pakai stokin.
Kau:Ala wei..stokin tu zaman sekolah la,asal dah tutup atas..ok la tu...
Aku:Kau ni..buah orang dah tolong kupaskan,dah ade depan mata pon,kau x nak makan!macam ni la sekarang keadaan ko..dah tahu benda tu,tapi tak praktikkan!


Kalau kita lihat dari segi,kita sebagai seorang pelajar,mungkin turun pointer atau muaddal tu adalah ujian kita ketika menuntut ilmu,tapi secara tak langsung,kita tidak menyedari situasi-situasi seperti di atas juga merupakan ujian kita ketika menuntut ilmu,lebih-lebih lagi yang menuntut bidang AGAMA!


Kita manusia ni di beri akal,dapat menilai mana yang baik dan buruk.Nafsu yang memberontak ke arah kejahatan tapi kalau kita sebagai manusia tak dapat menggunakan akal yang waras untuk mengawal nafsu..ke manakah arah hidup kita??tepuk dahi,pikir sendiri!


Aku nak ulas sikit la pasal situasi-situasi di atas:-


Situasi 1:Aku memang tak de pengalaman benda-benda camni,tapi berdasarkan apa yang aku lihat dan pikir,tak de faedah pon benda camni.Macam fulanah tu cakap,tak nak orang nampak diorng dating,tp Allah tu Maha Melihat.Kita hidup kat dunia ni bukan dilihat dari pandangan manusia tetapi dilihat dari pandangan Allah.Itu,kita boleh simpulkan,adakah mereka itu beriman kepada Allah atau beriman kepada pandangan manusia dan ini termasuk dalam mensyirikkan Allah.Nau'zubillah..Ini termasuk kepada sesiapa yang bertunang gak,tunang itu bukan lesen menghalalkan apa yang haram,dan jangan ingat,bila anda sudah bertunang,lelaki atau perempuan itu memang betul-betul akan menjadi pasangan hidup anda!


Situasi 2:Pada pengamatan aku,bila aku nampak fulanah pakai purdah je,kompom aku cop dia ni baik,tapi mungkin persepsi aku sekarang ni dah berubah sikit la..tak semuanya macam tu..apa yang aku cerita di atas itu memang kisah yang benar-benar terjadi.Ok,mungkin korang akan cakap,tak kan benda yang sikit tu pon nak kecoh??tapi benda yang sikit tu la yang menjadi buah mulut orang sehingga menimbulkan fitnah kepada perempuan yang betul-betul memakai purdah untuk menjaga dirinya!Aku ni pon tak baik mana,tapi sekurang-kurangnya aku masih lagi fikir maruah orang lain dan secara tak langsung,hati kita akan menolak wat benda-benda yang merosakkan imej sebagai penganut agama ISLAM!


Situasi 3:Orang akan kata,tutup aurat ni,benda yang remeh je.Ala..dah pakai tudung,dah tutup aurat la tu..tapi tudung yang berlilit2 macam hana tajima,mcm yuna,ala2 burung merak tu..kire dah ok la tu??dengan baju ketatnya,seluar ketatnya,legging lagi..tu bukan MENUTUP tapi MEMBALUT!!Ok,ni kira macam teruk sikit la kan..tapi kalau ada yang dah lawa dah dari atas,sekali tengok bawah,stokin hilang ke mana??kaki tu jugak merupakan aurat kita.Dah memang maklum aurat kita seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan..Jangan anggap kaki tu bukan aurat kita dan jangan anggap benda ni remeh!kalau nak kata pun,manusia ni tak de yang sempurna,tapi seeloknya,kita pergi ke arah yang lebih sempurna!


kalau yang lelaki pulak,memang la pakai seluar smpai ke lutut,tapi kalau tengah duduk atau tengah menunggang motor,lutut tu tak nampak la??


Ok,aku memang rasa,entry kali ni paling panjang,macam nak balas dendam je kan,sebab dah lama tak update..haha..tapi minta maaf la,ayat-ayat kat atas tu,kalau ada yang macam nampak aku emo sikit-sikit tu..Serius,aku memang tak boleh tahan dengan benda-benda camni.


Peringatan kepada lelaki di luar sana:Kalau anda membiarkan mak,isteri,kakak,adik keluar tanpa menutup aurat,anda adalah seorang yang dayus!


Dan untuk perempuan pula:kalau dah tahu ayah,suami,abang,adik anda akn dayus,maka tutup lah aurat!dunia ni bukan tok selama-lamanya,hanya persinggahan kita..dan tolong la..jangan menambahkan dosa orang yang kita sayang sedangkan dosa dia sendiri pon,mungkin dia dah tak tertanggung.Jangan fikir untuk keseronokan diri sendiri,sedangkan anda sedang membawa orang yang anda sayang ke satu tempat yang sama dengan anda!


Akhir sekali,wahai manusia yang beragama islam,yang belajar apa yang berkaitan dengan islam,tolong lah...tolong lah..jangan lah jadikan diri anda pembawa FITNAH kepada agama anda sendiri! dan jadikan ujian itu sebagai satu tarbiyah Allah dalam mendidik hati,jiwa dan iman kita!


~selamat menempuh sem soifi,yang balik malaysia tu,manfaatkan masa yang ada..hehe:)~

6 comments:

dAk aDAb said...

post yg sy rasakan MANTOP!~berjaya mengulas 3perkara familiar disekililing kita dgn bgitu ringkas,tepat & padat..moga2 terus sampai ke hati yg membaca.. =) hehe

p/s amacm kak..ad gaya juri hakim memberi komen x?haha..pas ni bleh dh msuk tv al-hijrah..kui3..bak kata tikah.. ;)

mujahidatunnisa.. said...

entry yg bagus dan padat! teruskan usaha anda..nnt kalo tv alhijrah call you,jgn lupe gtau i..haha~

atikah23 said...

ehemmmm2, betullah tu, bakal masuk tv alhijrah, hehehhe
mantap kan akak nye penulisan, macam dengar akk pulak yg berceramah secara reality dengan gaya semua, heehhe
keep it up !! :D

::Hanis Najwa Shaharuddin:: said...

to dak adab
mantap la sgt...harapan!..haha..ade3..pas ni leh mohon la ye jd juri kpd penulis blog..ha3..

to mujahidatunnisa

haha..bese je la kak..kompom i call u..jd P.A i ye..ha3

to atikah 23

sius akk x nk masuk tv alhijrah tu..kot2..belum masuk je nk dh kene reject..haha..klo realiti leh tgk gaya muka akk..bru syok dgr..hahaha

Siti fatimah bt ismail said...

cool la akak~

=)

::Hanis Najwa Shaharuddin:: said...

to siti fatimah bt ismail

haha..hot la tim..

=))