Tuesday, November 23, 2010

~AdaKaH LuPa iTu SaTu kEpErLuAn???~


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum..

dh lame aku x update blog ni.yang post lepas tu aku copy paste..ase cm besh lak nak wat cmtu..hehe.. entry kali ni aku taip sendiri lak..slmt membaca..bace smpai habis k~!!hehe:)

LUPA???

ermmm...perkataan yang sering kali kita dengar dan sering terngiang-ngiang di telinga kita...penyakit ni memang berbahaya la....kan mcm pepatah arab ckp, lupa tu kan penyakit ilmu.. bahaya kan...lebih bahaya dari kene sengat ngn lebah..ye la..klo sengat ngn lebah..taruk ubat..bek la die..hehe..tapi makna lupa kt pepatah arab ni...mksdnya kita tak praktikkan ape yang kita dh tau.. bila kita tak praktikkan, maka ilmu tu akan hilang la..dan kita akan lupa apa yang kita belajar,sbb mengamalkan ilmu ini adalah salah satu adab kita menuntut ilmu dan yang bahayanya kat sini..apabila kita tidak mengamalkan ilmu itu dan kemungkinan besar Allah akan menarik balik ilmu yang kita sudah pelajari. dalam surah al-maidah ayt ke 13..

فبما نقضهم ميثقهم لعنهم وجعلنا قلوبهم قسية..يحرفون الكلم عن مواضعه ونسوا حظا مما ذكروا به
maksudnya:(tetapi) kerana mereka melanggar janjinya,maka kami akan melaknat mereka,dan kami jadikan hati mereka keras membatu.mereka suka mengubah firman Allah dari tempatnya,dan mereka sengaja melupakan sebahagian pesan yang telah diingatkan kepada mereka.

haaa..nampak tak balasan Allah kepada mereka yang sengaja melupakan apa yang telah diketahui...kan bahaya tu...jadinya amalkan ape yang kita dh belajar ea dan jngn sengaja melupakan...hihi

sebenarnya aku kt sini nak ckp lupa itu satu keperluan~!!!!
wah...mesti korang pelikkan...kat atas td punya siap bg amaran jangan lupa la ape la...haaa.. 
meh aku nak cerita sikit ni...

5 disember 2009,9.30 malam di jordan...telefonku berdering,aku melihat pemanggilnya.. abang man aku~!!(dalam hati:eh..kat malaysia kan kol 2.30 pagi..nape abg aku tepon malam2 cmni...??)...hatiku dah gundah gulana memikirkan kenapa abg ku menelefon ku...terus terlintas di pikiranku...adakah ibuku sudah tiada???aku gagahkan tanganku untuk mengangkat telefon itu...abg aku menyapa aku..."wa,ngah watpe??"aku pon menjawab:"tak de wat pape..nak tido dah ni..sbb ptng td ade meeting..wa penat"cmtu la aku ckp...abg aku pon terdiam dan bercakap dengan suara terketar-ketar:"wa...wa...wa...mak dah tak de...tu yang abg kol ni...mak bru je meninggal tadi...aku:"yaAllah....betul ke abg man??abg man tak tipu kan???yaAllah.......aku terus menangis..menangis semahu-mahunya..

ketika itu..aku ase dunia ni gelap gelita...berita itu membuatkan diriku menggeletar maha hebatnya...ak jatuh terjelopok di sofa...hatiku menjerit.."mak dah tak de~!!!maakkkk~!!!!! jngn tinggalkan wa~!!!!wa nak jmpe mak...wa nak cium mak...wa nak balas jasa mak yang wa x pernah bg ag lagi kat mak...mak kan ckp nk tnggu wa balik...nape mak pergi dulu???nape mak????yaAllah....berita ini membuatkan aku tak lalu untuk berdiri...tak lalu untuk melakukan segalanya...mlm itu juga aku balik juga ke malaysia bersama sepupu aku..tapi..memang dh tak de rezekiku..aku tak sempat mencium apetah lagi manatap kali terkahir wajah ibuku...selama 2 tahun aku tak melihat wajahnya..aku fikirkan masih ada kesempatan ag tok menatap wajahnya..rupe2nya...selama-lamanya aku tak dapat melihat wajahnya..Allah...sedih tak usah cakap la..tapi ini hnya la perpisahan sementara..kerana akhirat tu yang kekal abadi..aku berharap aku dapat bersama-sama ibuku di syurga nanti..insyaAllah...amin~!! bile mndngr abg aku beritahu mak aku dh x de...ase cm tak kuat tok tempuhi ujian ini..tapi Allah itu maha hebat...Allah bg ku kekuatan yang aku memang x sngke aku leh sekuat itu tok hadapi ujian ini...terima kasih ya Allah..

ok2..balik semula kepada topik kita yang mule2 td..iaitu lupa...persoalannya di sini.. kenapa aku tidak menangis ag seperti mle2 aku mndngr berita pemergiaan ibuku?? bukan kerana rasa sayang dah hilang..bukan kerana kasihku sudah berkurang..bukan..bukan itu sume..

sebabnya manusia ni mempunyai sifat lupa~!!!cuba bayangkan andai kita tiada sifat ini... ingatan dan kesedihan ibuku meninggal masih segar lagi..tapi sudah didatangkan dengan ujian-ujian lain..seperti ayahku yang sakit skrng..ataupun mslh-mslh lain...seprti tak de duit ke..atau diuji dengan markah peperiksaan atau masalah-masalah len...adakah kita boleh tahan dan menanggung sume ujian2 ini???dan adakah kita boleh harungi hidup dalam situasi begini??

di sebabkan ini lah..manusia mempunyai sifat lupa..dan saya menjawab tajuk entri ini..
memang~!!lupa itu satu keperluan~!!

tapi aku nak ingtkan la...amat bahaya sekiranya melupakan apa yang tak patut dilupakan.. seperti lupa kepada ilmu,agama,nilai,ajaran berguna dan didikan.sekiranya perkara ini berlaku,manusia perlu diingatkan sentiasa untuk menuju ke arah kebaikan.

dalam ayat Al-A'raf ayt 179 ada mengatakan bahawasanya hati ialah letaknya kefahaman itu. apabila kefahaman itu meresap ke dalam hati,itulah dikatakan kefahaman yang sebenar dan untuk memberi peringatan itu bukan hanya pada akal tapi ianya terus ke dalam hati.

hadith Rasulullah:
    "dalam diri manusia ada segumpal daging,apabila baik daging itu akan baiklah seluruh dirinya,sekiranya jahat akan jahatlah seluruh dirinya.ketahuilah bahawa daging itu ialah hati."

akhirnya...sebagai manusia yang mempunyai akal..bezakan mana yang perlu dilupa dan tak ptot dilupakan..bersihkan hati dan jiwa agar hati ini sentiasa mengingati Allah.kesedaran dan peringatan itu perlu sentiasa diberi kerana pangajaran dan kesedaran ini lah penawar kepada racun kelupaan.

~LUPA ITU SATU KEPERLUAN TAPI AKAN MENJADI MALAPETAKA SEKIRANYA BENDA YANG PERLU DIINGAT PON TURUT DILUPAI~

p/s: sedekahkan al-fatihah untuk ibuku dan doakan ayah aku makin baik...moga2 orang yang mendoakn ini dimurahkan rezeki  dan mendapat ganjaran baik dr Allah..amin~!!



2 comments:

Serikandi Abi. said...

Salam sayang dari Malaysia.

Bersabarlah ukhti... Allah sgt sygkan Ibu & dirimu ukhti,aku tahu Engkau mampu menanggungnya.. Allah pun berfirman : Allah tidak akan membebani seseorg melainkan sesuai dgn kesanggupannya.

Malah, Allah mengetahui apa yg terbaik buat kamu... apepun, aku stuju dgn ko punye entry ko ni.. Lupa itu satu keperluan!! hehe..Teruskan perjuanganmu ukhti..:)

Al-Fatihah~

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

kepada serikandi abi

insyaAllah..doakn ak k...ko pon sme..teruskan perjuangan..Allah knows the best 4 me..ujian2 yang die bg ni la membuatkan kite ni ag matang tok tempuhi ujian2 yang lagi besar akn dtng...insyaAllah..good luck exam:)