Wednesday, October 20, 2010

::tasybih tamsil::

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum.. kepada sume muslimin n muslimat yang dirahmati Allah sekalian...wah..rase cm nk bg syarahan lak..hi2..sem ni ak bru je amek madah balaghah..jdnya ak nk share tentang satu tajuk tentang tasybih tamsil iaitu perumpamaan yang serupa...orang2 yang amek bhs arab mungkin dh tau tentang ini... tapi ak sje nk kongsi bnda ni supaya kita refresh balik ape yang kita dh belajar dulu...hehe..time SPM asenye aku belajar pasal tasybihat jer....tak belajar lagi pasal tasybih tamsil ni....skang ni bru aku tau...so.. ak smngt nak kongsi tentang benda ni...
ok..mari kita mulakan pembelajaran kita..TASYBIH TAMSIL ni...sebenarnya adalah jenis dari TASYBIHAT.. Makna tasybih tamsil ini ialah ikatan dua benda yang mana kita mampu kaitkan perumpamaan kepadanya dan perumpamaan dengannya...aku tau kalo korang bace ni mesti korang pening..haha..aku yang terangkn ni pon pening sbb nk cari ayt tok memahamkan...hoho..tak pe2..jangn putus asa...kita teruskan!!yosh!!!
sini aku bagi contoh...tapi dalam bhs arab...tapi nnt ak terangkan makna dan kaitannya:-
                                                                      

وانّي وتهيامي بعزّة بعدما          تخلّيت مما بيننا وتخلّت
لكا لمرتجي ظلّ السحابة كلّما   جاوزته تبوأ منهما للمقيل استهلّت 


ok...diatas tu adalah dua bait syair yang berbeza...ni yang aku nak terangkan apa kaitan dua bait syair diatas dan kenapa dinamakan tasybih tamsil...

Syair pertama(yang warna biru ):bait ni menerangkan seseorang yang menunggu kekasihnya iaitu A'zzah yang mana keadaannya baru berpisah tetapi kekasihnya tidak kembali kepadanya lagi dan apa yang die dapat hanya kesakitan..

Syair kedua pulak(yang warna merah):bait ini menerangkan seseorang yang menunggu bilakah langit akan menurunkan hujan bahkan hujan tu turun di tempat lain...

Hubungannya ialah:dua-dua orang pada bait syair ni tidak dapat apa yang mereka mahukan...bait pertama tu...seseorang yang menunggu kekasihnya tapi kekasihnya tidak datang..bait kedua pulak seseorang yang menunggu hujan dan hujannya turun tapi bukan kat tempat dia...kat tempat lain.

Inilah dinamakan tasybih tamsil dimana dua benda yang berbeza mempunyai kaitan yang sama....haaa.. harap2 paham la ye....agpon orang2 yang bce ak pnye blog ni orang2 yang genius kan..insyaAllah leh paham...doa tu..bek korang amin kan...AMIN~!!!!hehehe

Seterusnya contah yang diambil dari Al-Quran..

قال الله تعالى:الله نور السموات والأرض,مثل نوره كمشكوة فيها مصباح,المصباح في زجاجة,الزجاجة كأنّها كوكب درّي يوقد من شجرة مبركة زيتونة لا شرقية ولا غربية يكاد زيتها يضىء ولو لم تمسسه نار,نور على نور,يهدى الله لنوره من يشاء,ويضرب الله الأمثال للناس,والله بكلّ شىء عليم.(سورة النور:اية:35)

Maknanya:Allah(pemberi) cahaya kepada langit dan bumi.Perumpamaan cahayanya seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang didalamnya ada pelita besar.Pelita itu di dalam kaca(dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan,yang dinyalakan dengan minyak pohon dari zaitun yang tumbuh tidak dari timur dan dari barat,yang minyaknya(saja)hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api.Cahaya di atas cahaya(berlapis-berlapis)Allah memberi petunjuk kepada cahayaNya bagi orang yang dikehendaki,dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia.Dan Allah mengetahui segala sesuatu.

Ok…ayat diatas dipetik dari surah an-nur..ayat 35…ni mesti korang suma dh hafazkan…ayat yang femes ni…hihih…sape yang dh hafaz tu Alhamdulillah..yang belom…jom hafaz same2 k…

Ayat di atas kita boleh bahagikan kpd dua iaitu:

Ayat pertama: الله نور السموات والأرض ni sebenarnya ayat yang sudah sempurna  dan ayat ini dari jenis tasybih tabligh iaitu ayat ini ada musyabbah dan musyabbah bih tetapi tidak ada wajhuus syabah dan adat tasybih…ni saje nak gtau…kalo tak paham…rujuk buku balaghah k...hehe..

 Ayat kedua: ,مثل نوره كمشكوة فيها مصباح,المصباح في زجاجة,الزجاجة كأنّها كوكب درّي يوقد من شجرة مبركة زيتونة لا شرقية ولا غربية يكاد زيتها يضىء ولو لم تمسسه نار,نور على نور

Aku rase korang pahamkan bila bace makna tentang ayat Quran ni…ayat pertama tu Allah yang memberi cahaya kepada langit dan bumi…dan selepas dari ayat pertama tu..disambung terus cahaya itu seperti lubang yang tidak tembus yang didalamnya ada pelita besar..perkataanمشكوة ni..ni dr yang aku ajar cakap…bnda ni lekat kat dinding dan benda ni sngat kecil tapi cahayanya terang dan angin x boleh tembus pon bnda ni…tu yang kita bce makna tu..lubang yang tidak tembus kan…pastu bnda ini ada dekat rumah orang arab yang lama-lama…aku tak tau cmne bentuknya tp ini je la maklumat yang aku tau pasal misykah ni…sambung balik…selepas itu pelita itu didalam kaca dan kaca itu bagaikan bintang berkilauan…dan seterusnya……..

Ok…dalam ayat ini ade dua gambaran dan satu persamaan iaitu :-
1.     penyebaran cahaya yang mana ayat pertama itu Allah yang sebarkan di langit dan dibumi
2.     Seperti penyebaran cahaya Allah itu dari sekecil2 cahaya(misykah) sehingga sebesar2 cahaya(bintang)..Inilah dinamakan tasybih tamsil kerana persamaan keduanya adalah penyebaran cahaya.

Penambahan:ayat pertama tu perumpamaan kepadanya dan ayat kedua perumpamaan dengannya, bila kita mampu kaitkan dua ayat ini..maka itu dinamakan tasybih tamsil…mcm makna tasybih tamsil yang ak cakap mula2 td…hihi

ok..habis pon..ase cm panjang je entri ni…mmg tak disangkal ianya memang panjang…haha…harap2 dapat la serba cikit ilmu tentang balaghah ni…sblom undurkn diri..dalam AQ ada 70 ayat tasybih…ni dr ak cakap…kita share2 ilmu dan amalkannya seperti hikam wal amthal العلم بلا عمل كالسيارة بلا سترينج….haha..tu kawan ak yang cakap…tapi ase betul la tu kan…hehehe…selamat membaca k~~!!!

6 comments:

dAk aDAb said...

besh2!!!..
kte paham2!!..

len kali share la lagi..ye??
kte rjin je singgah blog akk ni..hak2

::iZZaTuL MuNaWWaRah:: said...

hehe...insyaAllah share ag...rajin tol ko singgah!!haha...

are-yin said...

salam...nis.
yg hikam wal amthal kt atas 2,kt skolh dlu slalu sbut...hehe
ust.hafiz kot yg slalu ckp...

adam said...

wa baru taw..hooho slma neh asyik penin je..syukran.

saya pun budak adab said...

"jenis tasybih tabligh iaitu ayat ini ada musyabbah dan musyabbah bih tetapi tidak ada wajhuus syabah dan adat tasybih..." sy rasa mcm perlu diperbetulkan di sini,bukan tasybih tabligh tp tasybih baligh

nina said...

Mekasih...beguna sgt